Filosoofiliste probleemide ring on äärmiselt lai. Siin vaid mõned näited:
Filosoofilised probleemid saavad tõuke sellest, kui mõtlemisväärseks muutuvad need alusmõisted ning -eeldused, millest inimesed juhinduvad, aga mille üle nad harva süstemaatiliselt reflekteerivad. Filosoofiline mõtlemine võib ühelt poolt seada need mõisted ja eeldused kahtluse alla, kuid samas ka aidata meil neid paremini põhjendada. Filosoofia bakalaureuseõpe annab esmase ettevalmistuse selleks, et sedasorti mõtlemist praktiseerida, pakkudes tervikliku ja süviti mineva sissevaate nii mineviku kui ka tänapäeva filosoofiasse ning varustades tudengi mõistelise ja metodoloogilise tööriistakastiga, mis filosoofiliste probleemide lahkamiseks tarvilik on.
Kuigi filosoofilised probleemid on ka iseeneses huvitavad, annab süstemaatiline ja kriitiline juurdlemine nende probleemide üle õppijale ühtlasi oskused, mille kasutusala ulatub filosoofiast palju kaugemale. Filosoofia bakalaureuseõppe lõpetaja suudab:
Kõik need on ülekantavad oskused, mida tänapäeval väärtustatakse tööturul enam kui kitsaid erialaseid teadmisi. Seetõttu pole üllatav, et filosoofia eriala lõpetajad teevad karjääri väga mitmekesistes valdkondades.
Ülekantavate oskuste arengusse panustab ka filosoofia bakalaureuseõppe kohustuslikuks osaks olev praktika, kus tudeng omandab töökogemust kas ettevõtluses, projektimeeskonnas või õppejõu assistendina. Praktikat on võimalik sooritada ka nõutavast suuremas mahus või minna hoopiski välismaale praktikale.
Loe praktikast lähemalt
Filosoofiaõpe Tartu Ülikoolis arendab ka rahvusvahelise suhtluse ning inglise keele oskust, kuna kõrvuti Eesti filosoofidega on siin õpetanud ka Iirimaalt, Itaaliast, Jaapanist, Prantsusmaalt, Suurbritanniast ja mitmetest teistest riikidest pärit filosoofid. Osakond soosib ka bakalaureuseõppe jooksul õpinguid vahetusüliõpilasena välismaal. Välistudengitega saab kohtuda ka otse osakonnas, tänu filosoofia ingliskeelsele magistriõppekavale.
Filosoofia bakalaureusetudengid on oodatud aktiivselt osa võtma filosoofia osakonnas korraldatavatest töötubadest ja konverentsidest, mille käigus laieneb nende silmaring ning arenevad koostöö- ja väitlusoskused. Samuti osalevad ja korraldavad meie tudengid Põhjamaade võrgustiku filosoofiatudengite konverentse Nordphil.
Enamikul soovijaist on võimalik jätkata õpinguid filosoofia magistriõppes, mille käigus saavutatakse põhjalikum erialane pädevus ning õpitakse rakendama filosoofiat erialadevaheliselt praktilises elus. Muidugi on pärast filosoofia bakalaureuseõpetvõimalik jätkata magistriõppes mõnel muul erialal – nagu ka vastupidi. Meie lõpetajad on muuhulgas jätkanud magistriastmes õpinguid õigusteaduses, kommunikatsioonis, ühiskonnauuringutes, poliitkateadustes, semiootikas, psühholoogias, informaatikas, klassikalises filoloogias, kultuuriteadustes ja mujal.
Meie lõpetajaid leiab töötamas väga erinevates ametites nii avalikus, era- kui mittetulundussektoris, kus on vajalik süsteemne ja analüütiline mõtlemine: toimetamine, tõlkimine, (aja)kirjandus, akadeemiline töö, turundus ja kommunikatsioon, programmeerimine, õigus- ja finantsvaldkond, poliitika, ekspertiis ja analüüsid eri valdkondades, protsesside, projektide ja/või inimeste juhtimine.
„Omandatud teoreetilise mõtlemise oskus ja laiapõhjaline teadmiste baas kiirendas kohanemist väga erinevates uutes teemavaldkondades.“
„Aitasid head alusteadmised ning kogemused kirjatöödega.“
„Abiks oli osata argumentatsiooni loogiliselt üles ehitada, osata teha üht küsimust juppideks, osata välja tuua eeldused ja neid analüüsida, näha argumentatsioonivigu. üleüldiselt mõtlemise ja arutlemise korrastamine oli abiks siis ja on praegu.“
„Lisaks tuli kasuks ka BA õppe ajal omandatud oskused, näiteks argumenteerimine, keerukamate tekstide lugemine, läbi töötamine ja olulise eraldamine ning muu taoline.“
„Suurimaks abiks on olnud omandatud arutlemis- ja argumenteerimisoskused, paranenud kirjutamisoskus, parem analüüsivõime. Mind on kindlasti enim aidanud praktilised oskused, mida on ka hiljem vaja läinud. Nt. ettekannete tegemise oskus ja presenteerimine, uurimismetoodikate tundmine jne.“
„Filosoofia õpetas loogilist mõtlemist ja selget sõnastamist.“
„Filosoofias omandatud analüüsivõime ja argumenteerimisoskus toetavad nn teoreetilise psühholoogia uurimistööd.“
„Filosoofia võimaldas sotsiaalteadustes olla teistest loogika poolest konkurentsivõimelisem. Kui ikka sõnad epistemoloogia ja ontoloogia ning paradigma jutu sisse poetad, siis jookseb paljudel mõte kinni.“