Daria Arkhipova kaitses 3. oktoobril Tartu Ülikooli ja Torino Ülikooli ühiskomisjoni ees oma doktoritöö „How Artificial Intelligence Recommendation Systems Impact Human Decision-Making“ („Kuidas tehisintellekti soovitussüsteemid mõjutavad inimeste otsuste tegemist”) semiootika ja kultuuriteooria erialal cum laude.
Juhendajad
professor Kalevi Kull, Tartu Ülikool
emeriit- ja külalisprofessor Talis Bachmann, Tartu Ülikool
professor Massimo Leone, Torino Ülikool (Itaalia)
Oponendid
professor Kristian Bankov, Bulgaaria Uus Ülikool (Bulgaaria)
professor Marijn Janssen, Delfti Tehnikaülikool (Holland)
Kokkuvõte
Doktoritöö keskendus tehisintellekti soovitussüsteemide (AIRS – Artificial Intelligence Recommender Systems) uurimisele, mida kasutatakse laialdaselt digitaalplatvormidel nagu sotsiaalmeedia, analüüsides, kuidas mõjutavad need süsteemid meie otsuseid ja käitumist. Rakendades kommunikatsiooniprotsessi uurivaid semiootika teooriaid, vaadeldi, kuidas igapäevane suhtlus tehisintellektiga võib kujundada meie mõtlemist ja käitumist kognitiivsel, emotsionaalsel ja sotsiaalsel tasandil. Uurimistöö näitab, et oma algoritmiliste kujunduste kaudu, mis on kooskõlas digitaalplatvormide struktuuridega, suunavad AIRSid meie valikuid peenelt, kohandades või isegi peale surudes valitud eelistused meie otsustele, käitumisele ja tavadele. AIRSil on potentsiaal mõjutada mitte ainult seda, kuidas üksikisikud teevad otsuseid, vaid ka kujundada sotsiaalseid ja kultuurilisi tavasid. Need teoreetilised eeldused leidsid kinnitust välitööde kaudu, mis viidi läbi Itaalias, Eestis ja Hollandis. Uurimus toob välja, et AIRSi mõju on levinud erinevate kogukondade ja põlvkondade inimeste seas ning on sõltumatu digitaalsest kirjaoskusest. Uurimus leiab, et peaks toetama selliste tehisarusüsteemide arendamist, mis arvestaksid semiootiliste vahendite abil avastatud kommunikatsioonimehhanismide iseärasusi. See võib aidata luua tehisarutehnoloogiaid, mis keskenduvad inimkasutajate tähendusloome protsessile, mitte ülat-alla algoritmipõhistele lahendustele. See on oluline, et luua digitaalseid keskkondi, mis toetavad tähendusrikkamaid ja kasutajakeskseid suhtlusi.